Eldens vrede

Sista delen om Sofia.

Jag har läst de andra delarna, och varit ungefär jämngammal med Sofia. Nu i sista boken är Sofia 19-20 år. Hon har två barn, och ett tredje påväg. Hennes man Armando arbetar på en bilverkstad inne i stan, medan Sofia bor med barnen, hennes syskon och mamma i byn en bit utanför. Sofias dröm är att kunna dra in elektrisitet och köpa en ny, eldriven symaskin. Konflikten i den här boken ligger mellan Sofia och Armando, deras förhållande strular och får ett inte allt för roltigt slut.

Jag tycker inte att denna bok var lika stark som de föregående två. Det kan ju bero på att jag blivit äldre, och Mankells bok fortfarande riktar sig till barn- och ungdomar. Eller så är det så att den här historian inte griper tag i läsaren på samma sätt som de andra delarna. Har man läst de andra två delarna är det i alla fall ett läsmåste, för att avsluta serien och bekantskapen med Sofia, vad jag förstår blir det inga fler delar och förhoppningsvis lever Sofia ett fortsatt lyckligt liv.

Titel: Eldens vrede
Författare: Henning Mankell
ISBN: 978-91-29-66883-4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0