Happy Sally

En debutroman. Rättare sagt Sara Stridsbergs debutroman. Hon har sedan "Happy Sally" gett ut "Drömfakulteten" och i vår (vill jag minnas) kommer Stridbergs nästa.

Boken läste jag delvis på väg hem från Paris, var ganska trött och inte helt fokuserad till en början. Hade boken inte gripit tag i mig och gjort mig intresserad kanske jag inte hade fortsatt läsa. Första 100 sidorna var jag lite förvirrad, fick inte riktigt ihop karaktärerna, vem som berättade vad. Lite rörigt är det nämligen. Det handlar dels om Sally Bauer; kanalsimmerskan. Hon simmade över Engelska kanalen precis före krigsutbrottet 1939. Sen handlar det om Ellen, som mååånga år senare, ska göra samma sak. Till sist är det Ellens barn som återvänder och minns tiden då mamma skulle simma över kanalen, från Dover. Jag får inte riktigt ihop tidsaxeln, men jag orkar inte ifrågasätta för det är så himla bra. Stridsberg har verkligen fångat känslan av vatten i stora mängder. Jag har gjort en simning i öppet vatten, mellan Fårösund och Broa, det är ca 1500 m och tog mig 24 minuter typ. Sally simmade i 15 timmar och 22 minuter, och Ellen fick bita i ännu längre. Men öppet vatten är häftigt, och jag skulle gärna göra om det. Dock är det inte bara igenkänningsfaktorn som gör att jag gillar boken. Det är bra språk, det är en häftig uppbyggnad och den är bara fantastisk.

När jag läst ut Happy Sally gick jag in på närmsta pocketshop och köpte "Drömfakulteten".

Läs, men ha tålamod och ta dig tid att fundera över vem som berättar.

Titel: Happy Sally
Författare: Sara Stridsberg
ISBN: 91-0-010477-9

Kommentarer
Postat av: Holly Hock

Jag håller helt och fullt med dig, "Happy Sally" är så himlans bra! Stridsberg är helt klart en mycket intressant författare, jag tror du kommer att tycka om "Drömfakulteten" också. Jag har hört att hon är på gång med en ny bok, men vet inte när den kommer. /Therese

2008-12-06 @ 21:49:10
URL: http://www.hollyhock-therese.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0