Drömfakulteten

Boken som ska diskuteras på morgondagens bokklubbs-middag är "Drömfakulteten" av Sara Stridsberg. Det är jag som valt bok. Läste "Happy Sally" i höstas, och älskade!

"Drömfakulteten" är långt ifrån "Happy Sally", men man känner igen Stridsberg. Även det här är en annorlunda komposition, och romanens struktur är en viktig del av helheten. Något som jag hade problem med i "Happy Sally" var att det inte alltid var lätt att förstå vem som "pratade", eller i vilken tid man rörde sig. Nu är det närmast övertydligt, men det är inget negativt. Kanske har Stridsberg fått kritik från annat håll, och tänkt över saken? En eloge till övertydligheten.

Själva storyn är ju egentligen inte så viktig. Hela boken leder fram till Valerie Solanas mordförsök på Andy Warhol, och hennes egen död. Vägen dit är krokig, och det hoppar framåt och bakåt i tiden. Jag kände mig väldigt mätt efter läsningen. Egentligen borde jag ägnat mig åt kurslitteratur istället för egenvald skönlitteratur, men jag vill så gärna läsa ut "Drömfakulteten", och när jag hade gjort kunde jag inte bara byta bok. Behövde en paus.

Hade jag haft möjligheten hade jag sträckläst den här boken, men så blev det inte. Första hundrafemtio sidorna tog typ 2 veckor att läsa på grund av plugg, men sista tvåhundra sidorna gick på ett par dagar. Det är en bok att sträckläsa!

Det ska bli intressant att diskutera boken med mina bokklubbs-kamrater. Undrar vad de har för förklaring till de här alfabets-grejerna som dyker upp hela tiden. Vad fyller de för funktion? varför?

Titel: Drömfakulteten
Författare: Sara Stridsberg
ISBN: 978-91-0-011185-4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0