Bokslut 2008

Jaha, dags att sumera bokåret 2008.

Mina litterära mål för 2008 var:
  • Läsa minst 40 böcker - check.
  • Minst fem böcker på engelska - illa, blev bara ynka en bok på engelska.
  • Inte köpa fler böcker än jag läst - slutade räkna när antalet köpta skapat sig ett ointagligt försprång.

Ett av tre mål nådde jag i alla fall.
Har läst hela 58 böcker, för mig är det mycket mer än föregående år.
33 av 58 av svenska författare.
34 av 58 av kvinnliga författare.

Toppen (ej rangordnade):
Det andra målet – Jonas Karlsson (noveller)
Den trettonde historien – Diane Setterfield (bk)
Kafka på stranden – Haruki Murakami
Tre röda näckrosor – Elin Lindqvist
Happy Sally – Sara Stridsberg
Nattfåk – Johan Theorin

Botten:
Pojke försvunnen – Anna Jansson
Oskuld och erfarenhet – Tracy Chevalier
Kärlek är ett blandband: livet låt för låt – Rob Sheffield

Årets mersmak:
Jonas Karlsson
Jessica Kolterjahn
Haruki Murakami
Sara Stridsberg

Nu är det dags att blicka framåt, mot ett nytt år av läsande. Mina litterära mål inför 2009 tillkännages imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0