Likheter i litteraturen; Mio och Harry

Just nu läser jag en kurs i Barn-&Ungdomslitteratur, och Mio, min Mio ingår som kurslitteratur. Jag minns att jag sett en uppsättning av boken som pjäs när jag gick på mellanstadiet, men jag har inte läst boken tidigare. Hade väl lite koll på handlingen sen tidigare, men inte mycket.

Det kanske inte är någon nyhet att det finns likheter mellan Mio och Harry Potter, men jag har inte upptäckt dem förens nu.

Mio och Harry uppfostras båda av en tant och farbror som inte är så nöjda med situationen. Båda barnen känner sig oälskade och inte heller de nöjda med tillvaron. De hör båda hemma i en helt annan värld, en värld utanför den verkliga. De förs dit utan att veta vad som händer. Båda barnen lever under ett kall de inte vet om, men som alla i den "nya" världen vet. Alla runt omkring dem vet mer om dem än vad de själva vet om sig själva. Harry ska strida mot Voldemort, och Mio mot Riddar Kato; båda lyckas. Finns det fler likheter som jag missat?

Kommentarer
Postat av: therese

när jag läste barn- & ungdomslitteratur kom vi fram till samma saker faktiskt!

2009-09-29 @ 11:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0