Bra och dåliga egenskaper

Alla har vi både bra och mindre bra egenskaper. När det kommer till läsning har jag en riktigt dålig egenskap, om det nu är en egenskap, snarare en tvångstanke kanske. Jag vill äga mina böcker. Jag gillar bibblos, och jag besöker dem ibland, lånar en del, men de blir mest kurslitteratur. När det gäller sköntlitteratur vill jag ha dem i min egen bokhylla. Inte för att jag vill läsa om dem, utan för att de ska stå där, jag vill kunna plocka ut dem, bläddra i dem när jag vill. Och det viktigaste, jag vill kunna låna ut dem. Eller om jag sitter hemma med litteraturintresserade vänner är det roligt att kunna hämta en bok att tipsa om, eller reda ut tvister om händelser i böcker m.m.

En bra egenskap jag besitter är att jag kan vänta. Har inga problem med att vänta. På pocket till exempel.

Kombinationen av detta resulterade i ett bokinköp på Aka Odenplan i fredags eftermiddag. Gick in för att köpa en julklappsbok till sambon, men sen hittade jag Annika Thors vuxendebut "motljus" och den har ju legat i önskelistan hos Bokus sen den kom i inbunden, kunde inte motstå. Och då blev det ju självklart ytterligare två titlar, för att få en gratis. "Stundande natten" av Carl-Henning Wijkmark och "Vägen" Cormac McCarthy fick också följa med hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0