Litterära mål

Inför 2008 satte jag upp ett par litterära löften, eller mål. Snarare mål än löften kanske. Ett av dem var att läsa 40 böcker eller fler, förra året (2007) läste jag 36 eller 37 böcker, och det primära målet var att läsa fler, därav 40 böcker. Det målet slog jag någon gång i höstas, och ligger för tillfället på 55 lästa böcker i år. En stor kvantitativ utveckling. Jag läser inte särskilt fort men jag tar mig ofta tid att läsa, och den här hösten har en timmes läsning vid läggdags varit min räddning från stressen. Oavsett hur sent jag gått och lagt mig, har jag läst 60 min, för att komma bort och komma till ro.

Mitt andra mål, som hänger ihop med det föregående, var att jag inte skulle köpa fler böcker än jag läst. Det har det gått mindre bra med. Slutade räkna köpta böcker när jag insåg att jag byggt upp ett ointagligt försprång för de köpta böckerna. Så detta mål får nog följa med in i 2009, hade tänkt utveckla det och säga att jag skulle köpt 10% färre böcker än jag läst, men eftersom jag inte klarade målet måste jag försöka på nytt. Det här är inte en penga fråga, eller miljö fråga, utan bara så att jag egentligen vill läsa böckerna i bokhyllan, jag vill helst inte köpa och lägga på hög, men så blir det tydligen. Jag vill alltså minska antalet olästa böcker i bokhyllan (är kanske runt 60-70 olästa titlar för tillfället).

Det tredje målet finns till för att bota min lathet. Jag ville läsa minst fem böcker på engelska. Att jag inte läser på engelska har inte att göra med att jag inte kan, utan att det går långsamt och är lite jobbigare än att läsa på svenska. Men det har inte gått så bra. Jag har läst ynka en (1) bok på engelska. Har i och för sig tre påbörjade som ligger och väntar på att bli utlästa, men det kommer nog inte hända på den här sidan årsskiftet. Så det målet får nog hänga med till 2009 det med.

Målet om antalet lästa böcker måste ju modifieras, och grund principen är att läsa fler böcker än föregående år, så hur många det blir få vi se när sista boken för i år är utläst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0