Ögonsten

Boken som vi diskutera i bokklubben igår var "Ögonsten" av Patrick Redmond (orginaltitel: Apple of my eye). Jag vet inte riktigt hur jag ska göra den här boken rättvisa utan att berätta för mycket. Jag vet inte heller hur jag ska förklara handlingen, så att ni letar reda på ett ex för att läsa, utan att berätta för mycket. Det är ingen tegelsten, men 427 sidor är en del, och nästan varje sida är viktig för handligen.

Ronnie och Susan växer upp i olika delar av England. Det är 50- och 60-tal, engelsk landsbyggd och bl.a. universitetsstaden Oxford. De växer som sagt upp på olika platser, i olika miljöer och får olika historier. Senare under uppväxten möts de, och trots deras olika bakgrund har de mycket gemensamt. De här kanske inte låter jätteintressant, och lockande, och det var ju det, jag kan inte säga särskilt mycket mer om handligen. Men jag kan lova att den här boken är bra, och läsvärd.

Jag var inte helt glad över att "behöva" läsa den här boken. Det var inget jag skulle plockat upp, eller jo, om jag bara läst baksidan utan att titta på omslaget hade jag kunnat plocka upp den. Mitt omslag, inbunden på svenska, säger "thriller" och sen är det en bild i blå-grönt på något barn, lite skumt så där. Om det är en thriller vet jag fortfarande inte om jag håller med om, det dröjer långt in i handlingen innan man kan påstå något sådant.

Trots min hyllning tidigare i texten så har jag ytterligare att anmärka på. Handlingen blir lätt bisarr mot slutet, och det händer lite FÖR mycket. Så vissa händelser hade utan problem kunnat plockats bort.

Titel: Ögonsten
Författare: Patrick Redmond
ISBN: 91-46-20416-4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0