Dåligt upplägg på Litteraturvetenskap 1 (Litt.vet.A)

Jag är riktigt jäkla trött på att bara stress-läsa romaner, lyrik, dramatik och annan kurslitteratur. Upplägget på den här terminen är så uselt. Jag förstår att det vill trycka in så mycket litteratur som möjligt. Men det gör ju att allt bara blir stressigt och man inte får grepp om någonting.

Hela terminen består av fyra kurser med identiskt upplägg. Samma syfte, samma metoder. Det blir oinspirerande. Jag har tappat lusten att läsa till seminarierna. Det är inte roligt längre.

Hade de blandat upp terminen och haft två kurser som var inriktade på litteraturhistorien, en teori&metod-kurs (nu hasplar de bara ur sig massa termer som vi inte har så bra koll på, istället skulle de kunna ägna sig åt dem i en separat kurs) och en analyskurs som riktar in sig på ett par verk och går in i dem; skulle jag älska litteraturvetenskap. Nu vet jag inte riktigt. Halva terminen har gått. De två tentorna jag skrivit har gått bra, snart är det dags för tenta nr.3 och sen väntar sista kursen. Det gäller väl bara att uthärda, så blir nästa termin bättre. Men det är så tråkigt när man tappar lusten till plugget. Det är ju roligt, men blir tråkigt när alla kurser ser exakt likadana ut!

Grr. Vad arg jag blev. Men jag gillar inte att tappa lusten och inspirationen. Nu ska jag sitta oengagerad på ett seminarium idag och en föreläsning imorgon, sen hoppas jag på att några lediga dagar gör underverk för lusten till att läsa och plugga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0