Litterära mål 2009

Det nya året bröjar inte bra. Har verkligen ingen tid till läsning. Har panik över att jag precis påbörjat "bittert arv" till nästa bokklubbsmöte, som kan vara på torsdag men förmodligen (och förhoppningsvis) blir torsdagen därefter. Sitter och skriver en hemtenta, det ska bli 10 sidor med bra innehåll, är uppe i fem sidor nu och tre sidor är av god kvalité. Ska vara klar på onsdag kväll.

Men nu till mina litterära mål för 2009. Det är inga löften, utan mål. Jag gillar att jobba målinriktat. Att kunna sträva efter något och pricka av. Tycker om att göra listor och föra statistik, därför väljer jag att ha litterära mål. Det gör inte läsningen mindre lustfylld.

Mitt första mål är att läsa minst 60 böcker, det centrala är att läsa fler böcker än föregående år. 2008 läste jag 58 böcker, och avrundat uppåt blir det 60.

Nästa mål hänger ihop med det första, och detta var även ett mål jag hade 2008 men inte höll. Jag ska inte köpa fler böcker än jag läst. Detta för att jag behöver minska antalet oläst böcker i bokhyllan. Köpstopp och tänka på miljön är inte min grej (i det här fallet, givetvis värnar jag om miljön, sopsorterar och sånt, men tyvärr är att jag allt för kär i böcker för att det ska fungera), så det är inte av de anledningarna jag inte ska köpa så många böcker.

Sista målet är att läsa mer på engelska. Detta har jag haft som mål i många år, och ibland är jag duktig, men oftast mindre duktig. Jag värjer mig mot det med argument som att det går för sakta. I år ska jag läsa minst fem böcker på engelska.

Vårterminen, som börjar i mitten av januari, ska ägnas åt Litteraturvetenskap 1, vilket innebär en väldig massa kurslitteratur. En del kanske även kommer bli nöjesläsning, men utöver det blir det väldigt mycket måste-läsning.

Efter hemtenta-perioden hoppas jag på lite mer tid till nöjesläsning. Det nya året kunde onekligen fått en bättre start.

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Fler engelska böcker. Där påminde du mig om något. Visst är det härligt med allla litterära "mål" man sätter upp för sig själv. Förstår att många inte vill göra det, men själv tycker jag att det ger en extra kick och att man "breddar" sitt läsande! Trevlig helg!

2009-01-23 @ 06:03:23
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0