Nattfåk

Blev ett litet uppehåll, har varit en del att stå i senaste dagarna, men läst har jag ändå hunnit med.

I tisdags läste jag ut "Nattfåk" av Johan Theorin. Hu så spännande det var.

Jag tycker att det är fel att placera Theorin bland deckarna, jag vet inte exakt vad definitionen av en deckare är, men Theorins alster är spänningsromaner. Och spännande kan jag lova att det är.

Den här utspelar sig kring jul, det börjar i oktober och slutar vid nyår. Herr Theorin har ju som bekant planerat fyra romaner, de som återstår ska utspelas vår respektive sommar. Den som utspelar sig under sommaren lär bli rätt annorlunda, eftersom det är ett helt annat klimat på Öland då. Invaderat av turister och annat.

Det som slår mig mest med "Nattfåk" är att det blir spännande så många gånger. Det är inte en eller två gånger mot slutet. Det är nästan spännande från första sidan. Och det byggs upp en spänning, och avslöjas detaljer, med jämna mellan rum. Riktigt skickligt gjort!

Själva upplösningen är väldigt oväntad, och handlingen tar oväntade vändningar ett par gånger i boken. Personer man inte tror ska spela någon större roll blir väldigt viktiga. Nu försöker jag gå som katten runt het gröt. Kan ju inte berätta något om handlingen direkt. När man tror att allt löst sig och allt blir bra igen, tar det ytterligare en vändning och överskar med en annan lösning.

Helt enklet; sjukt bra, sjukt spännande och verkligen läsvärd (även för den som normalt inte läser deckare, men vill ha något tätt och spännande). Går fortfarande och tänker på Livia, Joakim och Katrin. Jag dumpade mitt ex hos pappa igår. Och till mamma lånade jag ut "Mig äger ingen". Sen fick de julklappsböcker också, så klart.

Titel: Nattfåk
Författare: Johan Theorin
ISBN: 978-91-4621-834-0

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0