Två kortisar; Afrikanen & Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket

"Afrikanen" av årets nobelpristagare J.M.G. le Clézio. Av 2007 års nobelpristagare läste jag första delen i serien Våldets barn, utspelar sig i afrika under kolonialtiden. le Clézios bok om afrika utspelar sig väl något senare, och det är inte samma afrika som beskrivs. Trots detta tycker jag att det är spännande att man får en så annorlunda bild av afrika i le Clézios roman.

Det är en fin skildring över hans pappa och afrika. Ingen omvälvande berättelse, men det är ju inte alltid det man eftersträvar i sin läsning. Det här är en kortis, som man kan ägna en eftermiddag åt och avsluta med ro i sinnet.

Titel: Afrikanen
Författare: J.M.G. le Clézio
ISBN: 978-91-975328-1-5


"Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket" av Gunnar Ardelius. Jag tror att det här är en bok man måste läsa den här boken flera gånger för att förstå allt. Det går fort att läsa, men jag var tvungen att stoppa mig själv ibland för att tänka på vad jag egentligen läst. Det är vackert och starkt. Ögonblicksbilder. En film i bokformat. Ganska smart faktiskt. Ett nytt sätt att skriva en roman på, men jag önskar ingen våg av sådana här kortromaner.

Titel: Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
Författare: Gunnar Ardelius
ISBN: 978-91-29-66803-2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0