Värddjuret

Marie Hermanson läste jag första gången för ca 8 år sedan, då fick jag "Musselstranden" av en kamrat. Gillade den mycket!! Kollade efter fler titlar av Hermanson, men hittade aldrig något (var inte jättebra att leta, kollade bara vanliga boklådors pocket-avdelning). Tröttnade, men så i våras kom hennes senaste bok "Svampkungens son" i pocket och jag har nu under våren och sommaren uppdaterat mig på Hermanson författarskap. Med den här boken har jag läst fem av Hermansons alster, och den här tycker jag hör till den bättre.

Hon har rätt skruvad fantasi. Det är nog därför som hon lyckas. Det och hennes enkla med ändå fina språk. Värddjuret handlar om en ensam kvinna som åker till Borneo och blir "attackerad" av en sällsynt art fjärilar. Hon märker inget när hon är där, utan det är hemma hon upptäcker bölden på låret. Går till doktorn och hänvisas till en flummig läkare som ger henne en uppsats om dessa sällsynta fjärilar och hur de behöver värddjur (normalt i form av apor) för att fortplanta sig. Läkaren kommer fram till att hon har tre fjärilslarver under bölden på låret.

Ja, den är skruvad. Det som jag ogillar med boken är slutet, i och för sig slutar den inte som man tänkt sig, men jag kände mig lite snuvad på konfekten. Annars gillar jag det här. Jag gillar Hermansons fantasi och jag hoppas att det blir fler böcker!

Hur som helst, läs Hermanson, men välj rätt titlar. Jag kan rekomendera "Musselstranden", "Svampkungens son" och "Värddjuret". "Hembiträdet" och "Ett oskrivet blad" föll jag inte för. "Mannen under trappan" står än så länge oläst i hyllan.

Titel: Värddjuret
Författare: Marie Hermanson
ISBN: 91-0-057257-8

Kommentarer
Postat av: Therese

Du har fått en utmärkelse från mig!

2008-12-05 @ 19:04:10
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0