Vi i villa

Jag vet inte vad jag ska tycka. Till en början känner jag ingen sympati överhuvudtaget. Relationen man-kvinna nästan äcklar mig, eller synen på den, ur mansperspektivet. Sen blir det lite underhållande. För att tillsist bara bli absurdt och skrämmande. De allra sista är tragiskt, och alldeles för likt mångas verklighet.

Det kanske är det som är det stora problemet, att mycket är ganska nära sanningen, och en del bara för overkligt.

Det handlar om en familj i en stockholms-förort. En av de finare, där pengar inte ska vara något problem. Dock är familjerna inte utan problem bara för att de har pengar. Det är en satir av en bit av det svenska samhället.

Jag funderade lite på närhet till historien. Jag har ingen närhet i form av ålder, däremot har jag vuxit upp i ett radhus i en annan stockholms-förort på samma sida stan. Inte lika fint, men inte alls så långt ifrån. Men säg en äldre dam, bosatt och uppvuxen i Slite på Gotland, tycker hon att det här är det minsta roligt? Eller är det tvärtom, att detta är vansinnigt roligt, på grund av att hon är så långt ifrån det själv?

En snabbläst kortroman, är nog intressant att läsa tillsammans och diskutera.

Titel: Vi i villa
Författare: Hans Koppel
ISBN: 978-91-7001-649-3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0