Dannyboy & kärleken

Började följa Daniel Åbergs blogg i höstas någon gång. Och hade det inte varit för att jag gillar hans funderingar i bloggen hade jag nog inte plockat upp hans debutroman Dannyboy & kärleken.

Inledningen börjar i 110! Så efter första femtio sidorna är jag helt matt och måste lägga ifrån mig boken. Klarar inte av mer. Alldeles för högt tempo, sen lugnar det ner sig och det finns utrymme att reflektera. Det är en hel del mystiska saker, hela sanningen berättas inte men uppdagas senare. Jag blir överraskad väldigt många gånger, inte bara en eller två gångar, utan MÅNGA. Det är imponerande, men jag kan även tycka att det går lite till överdrift. Av det sista avslöjandet (eller är det jag som missat något uppenbart?) blev jag nästan lite arg. Det blev för mycket som blev uppochner.

Det mesta känns väldigt surrealistiskt. Men det är ändå lätt att känna med karaktärerna. De är jordnära och äkta. Att de besöker ställen i Stockholm och Uppsala som jag känner till gör det också mer äkta. Att det är lätt att känna igen sig i miljöer och karaktärernas reaktioner hjälper upp romanens något surrealistiska intrig, att man på nått sätt köper alla tillfälligheter.

Jag gillar verkligen episoden då de sitter på trappan upp till dramaten, den känns verkligt och jag kan sätta in mig själv i situationen. Rent generellt så hjälper de små, och precisa miljöbeskrivningarna att göra det verkligt.

Det saknas något magiskt i den här boken. Men annars är den väldigt bra. Och jag tror att Daniel har potential att skriva en sådan där magisk bok som talar direkt till en. Boken överträffade faktiskt mina förväntningar. Bokens omslag sa mig inte så mycket och därför blev inte mina förväntningar så höga, och det väldigt höga tempot i inledningen gjorde mig lite avig till att fortsätta, men boken tog sig verkligen och blev riktigt bra till slut. Vill absolut läsa Åbergs nästa bok, ser fram emot det!

Titel: Dannyboy & kärleken
Författare: Daniel Åberg
ISBN: 9789197618809

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0