Kejsarinnans tofflor

Den förra boken i bokklubben var Kejsarinnans tofflor, det är en utgåva med två längre noveller av Nikolaj Gogol.

På grund av stress över kurslitteratur var jag inte så peppad att ta mig an denna bok. Ryskklassiker känns allt annat än lättsmält.

Första novellen läste jag ett par sidor per kväll, och fick inte direkt sammanhang. Det mesta var märkligt och osammanhängande. Tror inte det bara beror på min utsträckta läsning, utan även på att det nog är lite rörigt.

Novell två läste jag mer koncentrerat, vilket gjorde att det var lättare att hänga med. Jag fann denna novell underhållande. Det är en lite underlig humor som jag känner igen från andra ryska, mer moderna, bekantskaper.

Jag kan inte relatera med personerna, eller händelserna. Det känns väldigt långt ifrån mig. Och det gör mig kanske än mer avig när jag måste läsa något, och inte själv kan välja vad jag vill läsa. Kan inte påstå att jag är mer sugen på Gogol efter denna bekantskap, men det kanske jag får omvärdera när jag har mer tid att ägna mig åt litteratur som kräver tid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0